Voir le contenu
Kısaca Citroen: Citroen’in Tarihi

 
Kısaca Citroën: Citroën’in Tarihi

Yüz yılı aşkın süredir otomotiv endüstrisinde yaratıcı inovasyonlara imza atan Citroën, mühendislikle konforu aynı çizgide buluşturmaya devam ediyor. Citroën, kuruluşu olan 1919'dan beri cesareti merkeze alıyor. Yeniliğe yol açan markanın 300'den fazla modeli, kurulduğu Fransa'dan dünyanın dört bir yanına krom kaplı çift şeritli rütbesini taşımaya devam ediyor.

Citroën Ne Zaman Kuruldu?

1919'da André Citroën tarafından kurulan dev endüstrinin kökeni Citroën Dişli Fabrikası'na uzanıyor. Dişli çarklar üreten bir fabrikada başlayan Citroën’in kuruluş tarihi, André Citroën'in çift açılı dişli çarkların üretim patentini almasıyla yeni bir boyut kazanıyor ve araba üretme hayali artık gerçeğe dönüşüyor. Citroën otomobil üretimi için yepyeni bir konsepte hazırlanıyor ve çift açılı dişli çark, markanın ilk logosu haline geliyor. Logosunda ve isminde yer alan ince detaylarıyla Citroën, hangi ülkenin teknolojisini sergilediğini akılcı bir nüansla ortaya koyuyor.

Citroën Hangi Ülkenin Markası?

Citroën'in ilk logosunda yer alan mavi çift açı sembolünün sarı renkle çevrelenmesi Citroën kurucusu André Citroën'in aile bağlarına bir atıf olarak yer alıyor. Hollanda'da bir narenciye satıcısı olan André Citroën'in büyük büyük büyükbabası Roelof'un, dönemin imparatoru Napolyon'un yasaları gereğince seçtiği Limoenman (kireç adam) lakabı, yıllar boyunca değişerek Citroen yani Hollandaca limon halini alıyor. Trema yani e üzerindeki noktalar ise André Citroën'in Fransa'daki okul yıllarına nükteli bir referans olarak karşımıza çıkıyor ve aynı zamanda Citroën ne demek sorusunun cevabına ışık yakıyor. Double chevron, logodaki çift açı sembolü, rütbe işareti olarak da biliniyor. 

Citroen'in Kuruluşu Ve Kısaca Tarihçesi

İlk Citroën: Tip A

1919 yılında Citroën'in otomotiv endüstrisine çıkışının ilk ürünü olan Tip A, 1,323 cm³ hacimli 4 silindirli motoruyla piyasaya sürüldü. 65 km/s azami hıza sahip Tip A'nın tasarımında düşük bakım maliyeti esas alındı. Citroën araçlar piyasaya sürüldükleri ilk yılda 10.000 adet sattı ve Tip A, Avrupa'nın ilk seri üretim otomobili özelliğine sahip oldu.

Markanın kurulduğu ilk yıllardan beri André Citroën, otomotiv endüstrisine sadece teknik alanda yenilikler katmakla kalmayıp aynı zamanda reklamcılık, finansman ve üretim-dağıtım ağları gibi pek çok alanda da daha önce denenmemiş fikirleri gerçeğe dönüştürüyordu.

Paris Otomobil Fuarı Semalarında Bir Citroën

1922 yılında 7. Paris Otomobil Fuarı'nda bir uçak tarafından Citroën isminin gökyüzüne yazılmasıyla markalaşmada önemli bir boyut kat edildi. Bu adım ile Citroën, reklamcılıkla oldukça farklı bir yol izleyeceğinin sinyallerini veriyordu.

Sahra Çölü'nün Geçilmesi ve Croisière Noire (Kara Yolculuk)


Alışılmadık reklam kampanyalarıyla gündeme gelen markanın sıra dışı geliştirmeleri yarım paletli aracın denemeleriyle devam etti. 10 hp B2 aracı, günde 150 km geçerek 3200 km'lik yol kat etti. Sahra Çölü'nün bu araç tarafında başarıyla geçilmesi yeni bir macerayı meydana getirdi ve marka düzenlediği Croisière Noire yani Kara Yolculuk ile Béchar'dan Capetown'a; Afrika'yı kuzeyinden güneyine gezdi. Autochenilles adı verilen araç, tüm Afrika'yı dolaşarak zorlu bir macerayı daha geride bıraktı.

Citroën Tip C

1924 yılında, A serisinden edinilen deneyim ve kazanılan başarıların ardından B serisi araçların üretimine geçildi. Aynı yılda Citroën Tip C 2 ile otomobil iç tasarımına bambaşka bir yenilik getirildi. Üç koltuklu olarak tasarlanan araçta, üçüncü koltuk orta arkada olacak şekilde dizayn edildi. Bu dizayn Trèfle (yonca yaprağı) ismini aldı ve uzun yıllar adından söz ettirdi.

1929 yılında, 100 km/s performansını ilk kez gerçekleştiren ilk Citroën'in tanıtımı yapıldı. Citroën C6, 6 silindiri ve 2442 cm³'lük motoru ile bu başarıya imza attı.

Eyfel'de Citroën

4 Temmuz 1925 tarihinde André Citroën'in alışılmadık reklamcılık fikirlerinden bir diğeri Paris'i hayranlık içerisinde bıraktı. 250.000'den fazla ampulle tasarlanan Citroën yazısı Eyfel Kulesi üzerinde sergilenmeye başlandı. Yaklaşık 40 km öteden görülebilen bu yazı, 1934 yılına dek Eyfel Kulesi'ni süslemeye devam etti.

Croisère Jaune (Sarı Yolculuk)

1931 yılında Croisère Jaune yani Sarı Yolculuk başladı. Beyrut'tan Pekin'e süren rotayla Asya kıtası tamamen geçildi. Dağların, çöllerin, buzulların, savaş alanlarının yer aldığı oldukça zorlu yolda ekstrem koşullarda ekstrem başarılar kazanıldı. C4F aracı, deniz seviyesinden tam 4208 m yüksekliğe çıkarak yeni bir rekora imza attı.

Citroën Rosalie

1932 yılının sonlarında Rosalie serisi piyasaya sürüldü. Petite Rosalie'nin Montlhéry Autodrome’da 300.000 km’yi ortalama 93 km/s hızla geçmesi yeni bir dünya rekoruna imza atmasını sağladı. Rosalie serisi, 106 dünya rekoru kırdı.

Citroën Traction Avant

Aynı dönemde tasarlanan Traction Avant, Dünya Ekonomik Krizi'nin gölgesindeki markanın Michelin tarafından devralınmasıyla geliştirilmeye devam etti. Traction Avant'ta konfor ciddi ölçüde arttırıldı, düşürülen ağırlık merkezi, geliştirilen süspansiyon ve aerodinamik özelliklerle dönemin yol tutuş performansı en yüksek araçlarından biri ortaya çıkarıldı.

Citroën Traction Avant 15/Six

3 Temmuz 1935'te André Citroën'in hayatını kaybetmesinin ardından Pierre Boulanger yeni CEO oldu. 1939 yılının başlarında Traction Avant 15/Six piyasaya sürüldü. 130 km/s azami hız kapasitesine ve yol tutuşuna sahip modele, Reine de la Route (Yolun Kraliçesi) adı verildi. Altı silindirli ve 2867 cm³'lük motor hacmi ile kısa sürede özel ve hızlı bir araç olarak halkın beğenisini kazandı.

Citroën 2CV

İkinci Dünya Savaşı sonrasında üretime devam eden marka tarafından 1948 yılında Citroën 2CV piyasaya sürüldü. 2CV, Paris Otomobil Fuarında tanıtılmasının ardından Citroen'in en ikonik ve en başarılı sürümlerinden biri olmayı başardı. Düşük üretim maliyeti ve etkileyici tasarıma sahip 2CV, dünya genelinde uzun yıllar boyunca üretilmeye devam etti.

Citroën DS

1955 yılında La Déesse'nin (Tanrıça) tanıtımı yapıldı. Ayarlanabilir hidrolik süspansiyon, hidrolik direksiyon, yarı otomatik vites ve önden çekiş özelliği, onun döneminin en sıra dışı ve en gelişmiş üretimi olarak anılmasını sağladı. Flaminio Bertoni tarafından tasarlanan DS, estetik ve aerodinamik bir devrimi başlattı.

1959 yılında mimar Gio Ponti tarafından Milan Triennale'de gerçekleştirilen bir sergide DS'in gövdesi de sergilendi. Bu yıl Citroën ID 19'un Monte Carlo rallisini kazanmasının ardından Citroën, yarışlara katılma kararı aldı.

Citroën Ami 6 ve Citroën SM

1960 yılında Ami 6'nın piyasaya sürülmesini ve 1968'de adını tek hörgüçlü bir deveden alan Méhari'nin piyasaya sürülmesi takip etti. 1968 yılında Maserati ile gerçekleştirilen anlaşma sonucunda Citroën SM piyasaya çıkarıldı.

Citroën LN VE Citroën XM

1976'da Paris Otomobil Fuarı'nda Citroën LN sergilendi. Bu aracın diğer araçlardan ayrılan en çarpıcı özelliği, sınıfının en küçük motoruna sahip olmasıydı. 1980'de Citroën Charleston tanıtıldı ve 1989'da piyasaya sürülen Citroën XM, yılın aracı oldu.

Citroën Jumper ve Citroën Xsara

1994 yılında Jumper, piyasaya çıkarıldı. 1997'de Xsara'nın lansmanı yapıldı. 2000-2004 yılları arasında C serisinin üretimleri devam etti ve 2004'te Xsara Picasso piyasaya sürüldü.

Citroën C6 ve Citroën DS5

2006 yılında amiral gemisi sedanı olarak tanımlanan C6 tanıtıldı. 2006’da Citroën Grand C4, 2006'da Citroën Grand C4, 2007'de Citroën C-Crosser ve C5 Airspace'in sonrasında 2008'de C3 Picasso, Picasso serisine eklendi. 2009'da C3 ve C-Zero modellerinin tanıtılmasını DS3, DS4 ve Shanghai'da DS5'in tanıtılması izledi.

Citroën Cactus ve Citroën E-Méhari

2014'te alternatif bir tasarıma sahip olan Cactus piyasaya sunuldu ve ertesi yıl bunu 1968 yılında üretilen Méhari'nin %100 elektrikli versiyonu olan E-Méhari'nin piyasaya sunulması takip etti.

Citroën'den İlk SUV: C3 Aircross

2017'de ilk SUV lansmanını yapan C Citroën, C3 Aircross'u otomobil tutkunlarıyla buluşturdu. 2019 yılında Citroën C5 Aircross SUV Hybrid ile marka ilk defa plug-in hybrid bir modelin tanıtımını gerçekleştirdi.

100. Yılında Citroën

Otomobil endüstrisi devi, 2019'da 100. yılı şerefine birçok özel etkinlik gerçekleştirdi. La Ferté-Vidame'da gerçekleştirilen etkinliklerde 60.000 otomobil tutkunu ziyaret gerçekleştirdi, yaklaşık 4200 otomobilin sergilenmesi sağlandı.

Mobilitenin Konforla Birleşmesi: Citroën Ami

2020 yılında piyasaya sürülen ve markanın kuruluşundan günümüze uzanan cesur yenilikçilik anlayışı, Citroën Ami ile yeni bir boyutla sergilendi. 2CV'nin modern bir versiyonu olarak tanımlanan Ami, elektrikli oluşu ve ultra kompakt tasarımıyla otomotiv endüstrisine sıra dışı bir soluk getirdi. Citroën Ami, geleceğe dönüş için ilk adım.

Citroën'in Sahibi Kim?

Citroën, günümüzde çok uluslu bir otomotiv şirketi olan Stellantis bünyesinde yer alır. André Citroën vizyonu önderliğinde kurulan otomotiv devi, hayata entegre ettiği mühendislik ve modern teknolojiyi sıra dışı pazarlama fikirleriyle 100 yılı aşkın süredir tüm dünyaya sunmaya devam ediyor.