[cle1: REDIRECTION_DANS Lang:TR] [cle1: SECONDES Lang:TR]

WRC’DEKİ ÖNEMLİ 11 TERİM

 

WRC'nin tanımını biliyor musunuz? Bir shakedown nedir? Servis alanı ne içindir? WRC'yi daha iyi anlamak için terminoloji sözlüğümüze göz atın. 

Glossaire10_625x349

ESNEK SERVİS

Kırk beş dakikalık gün sonu servisinde uygulanan bu yöntem, ekiplerin yeterince uzun bir süreye sahip olmalarını sağlıyor, böylece aynı anda iki araç üzerinde çalışmak yerine, bir yarış otomobili üzerinde çalışabiliyorlar. Bu, yöntem izin verilen maksimum sayıda mekanikrin verimli bir şekilde araç üzerinde çalışmasını sağlıyor (Citroën Total World Rally Team gibi iki araçlık bir ekip için en fazla sekiz kişi).

YOL NOTLARI

Bu, ekiplerin yarış hafta sonu boyunca kullanacakları ve zaman tutulan tüm etapların özelliklerini ifade etmek için tuttukları notları ifade ediyor. Pilot antrenmanlarda yol hakkındaki görüşünü kendilerine özgü terimler ve dil kullanarak co-pilota aktarıyor. Co-pilot pilottan gelen talimatları bir not defterine not alıyor. Co-pilot yarış esansında aldığı yol notlarını sürücüye okuyarak onu yönlendiriyor ve yarış rotasını tanımasını sağlıyor. Ekip böylece daha yüksek bir tempo ile sürüşünü gerçekleştirebiliyor.
Glossaire12_625x349
Glossaire2_625x349

GÜVENLİK EKİPLERİ

WRC takviminde (Monte-Carlo, Corsica, Almanya ve Katalonya) dahil edilen dört asfalt rallisinde öncü ekipler, genellikle eski pilot ve co-pilotlardan oluşmak üzere güvenlik ekibi tarafından destekleniyor. Çalıştıkları ekibin yol notlarının bir kopyası ile donanmış olarak ekipten önce etabı geçen güvenlik ekibi yol yüzeyinde meydana gelen herhangi bir değişiklik veya antrenman sonrası yol şartlarında yaşanan bir değişim hakkında rapor veriyorlar. Ayrıca yarış esnasında etaplardaki birinci ve ikinci geçiş arasında da aynı şeyi yapıyorlar.

SERVİS ALANI

Şampiyonada yarışan çeşitli takımlar teknik bakım onarım ve konaklama tesislerini kurdukları alan burası. Yarış otomobilleri bu alana lastik değişimi, araç ayarlarının değişmesi ve mekanik onarım için düzenli aralıklarla geri dönüyorlar. Her ne kadar ekipler, araçlarında mevcut olan araç ve gereçlerle yarış otomobili üzerinde çalışabilecek durumda olsa da, servis alanı sınırlarının dışında ekiplere herhangi bir yardıma izin verilmiyor. Günümüzde ralliler sadece bir servis alanı girişine izin veriyor. Normalde yarış otomobilleri sabah etaba çıkmadan önce 15 dakika servis alabiliyor, yarış ortasında 40 dakikalık bir servis daha alabiliyor ve günün sonunda 45 dakika daha servis alabiliyorlar. Araç başına dört tane olmak üzere mekanikerlerin bileklerinde kol bandı ile yarış otomobili üzerinde çalışmasına izin veriliyor.
Glossaire6_625x349
Glossaire4_625x349

POWER STAGE

Bu ifade genelde son etap olmak üzere yarıştaki tek bir etabı tanımlıyor. Televizyonda canlı olarak yayınlanan bu etap, birinci olan ekibe ek puan kazandırıyor. En hızlı pilot beş puan kazanırken, ikinci sıradaki pilot dört puan alıyor ve bir puan azalarak 5’inci olan pilota kadar puan dağılımı devam ediyor.

RALLİ 2

Gün içerisinde yarışı bırakmak zorunda olan ekip, ertesi gün yarışa tekrar dahil olabiliyor, ancak kaçırdıkları her etap için yedi dakika ceza ekleniyor (etabın son ayağında yarışı bırakmak zorunda kaldı ise zaman cezası 10 dakika oluyor).
Glossaire11_625x349
Glossaire3_625x349

KEŞİF (ANTRENMAN)

Her yarış öncesindeki salı ve çarşamba günü, ekipler kapsamlı bir keşif, daha çok antrenman olarak da biliniyor, yapabiliyor. Ekipler iki gün boyunca geliştirilmiş seri üretim bir otomobille (güvenlik kafesi, süspansiyon, fren vb.) yarışta süresi ölçülen etapları düşük bir hızla (maksimum 80 km/s) iki kere geçiyor ve bu sırada viraj-viraj yolun özelliklerini not alıyor.

SHAKEDOWN

Bu, yarış öncesinde perşembe günü düzenlenen test oturumunu tanımlamak için kullanılan terim. Bu esnada etaplar yarış boyunca kullanılacak etaplara benzer yollardan oluşturuluyor. Tüm ekiplerin etapta en az üç geçiş tamamlaması gerekiyor.
Glossaire1_625x349
Glossaire5_625x349

ETAP

Bu terim, ekiplerin iki ya da üç dakikalık aralıklarla trafiğe kapalı parkura çıkarak en hızlı süreyi gerçekleştirmek için birbirlerine karşı yarıştıkları yol bölümlerini tanımlamak için kullanılıyor. Ekipler zamanlı parkurlar arasında geçiş yapmak için ara etapları kullanıyorlar. Süre tutulmayan, yani yarışa dahil edilmeyen bu bölümler trafiğe açık olduğundan ekiplerin trafik kurallarına uyması gerekiyor. Ayrıca ekiplerin bu bölümleri belirli bir sürede (hedef süre) tamamlamaları gerekiyor. Belirlenen süreden daha erken veya daha geç varmak ilgili ekibin süre cezası alması anlamına geliyor. Böylece bir ralli süreli etap ve normal etap olmak üzere iki aşamadan oluşuyor. Toplam süre ise etaplarda kaydedilen süre ve alınan cezaların eklenmesiyle belirleniyor.

SEYİRCİ ÖZEL ETABI

Bunlar kısa süreli etaplar ve genelde ralli başlamadan önce şehir merkezinde trafiğe kapalı özel bir alanda rallileri zaten takip eden fanların dışındaki izleyicilere de yakın olmak onlarla temas kurmak için düzenleniyor.
Glossaire9_625x349
Glossaire8_625x349

WRC

Bir kısaltma olan bu terim hem “World Rally Championship - Dünya Ralli Şampiyonası” olarak şampiyonanın kendisini, hem de “World Rally Cars - Dünya Ralli Otomobilleri” olarak şampiyonada kullanılan araçları temsil ediyor. Rallide kullanılan en gelişmiş yarış otomobilleri olan WRC’lerde 400 HP güç üreten 1,6 litre hacimli turbo beslemeli bir motor kullanılıyor. Yarış otomobilinin ağırlığı ise sadece 1.190 kg. Yarı otomatik sıralı şanzımanla donatılan yarış otomobilleri son derece gelişmiş aerodinamik ekipmanlarla donatılıyor.
Top